Summa sidvisningar

söndag 21 september 2014

Dammsugare var det här!!

Åh, äntligen har jag och systeryster dragit igång vår bakjunta. Så härligt!
Att stå i köket och testa nya grejer med en som har lika intresse för detta är så kul. Och att man får chansen att busa med syskonbarnen är ju bara bonus. I kväll hade vi en väldig hjälpsam provsmakare och bagare på 20 månader. Han skulle ha förkläde precis som mamma och moster. Och hjälpa till och göra smeten och speciellt att smaka av den. Choklad i hela ansiktet är en bra look..Haha.

I kväll var det då dags för min favorit, dammsugaren! Eller punchrulle som det även kallas. Jag får alltid en dammsugare på frukostbrickan när jag fyller år. Det är en tradition som vi haft sen jag var liten. Men jag har aldrig gjort dom själv. 
Så igår bakade jag sockerkaka för det ska vara kaksmulor i fyllningen. Så börja att göra det.
Sen kommer receptet här:

Ca 20 st
100 g smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
ca 4 dl kaksmulor (sockerkaka)
arraksessens eller punsch
200-300 g marsipan (plus karamellfärg)
2 msk florsocker
200 g blockchoklad

1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker och kakao poröst.
2. Ha i kaksmulorna och blanda väl.  
3. Tillsätt arraksessens eller punsch.  
4. Forma till två runda längder och låt dessa stå kallt en stund.  
5. Kavla ut marsipanen och sikta över florsockret, rulla in längderna i marsipanen och skär i ca 4 cm breda bitar.  
6. Smält chokladen och doppa ändarna på dammsugarna i den.

Det enda jag önskar jag hade gjort var att ställa in rullarna i kylen igen då de fått marsipan då de var mycket mjuka när man skulle doppa dom i choklad vilket gjorde dom lite missformade i mitten. 


Damm, dididamm damm dammm!!..som tanten sa...











1 kommentar:

  1. Vilken underbar blogg ! Den kommer jag absolut att besöka ofta ! Vad duktig du är, så fina bakverk !

    SvaraRadera