Summa sidvisningar

lördag 20 september 2014

Äppelmos

Hallå i stugan! 

Idag fick jag hel lagligt palla lite äpplen från min goda vän Malin.. Och jag har länge velat testa att göra en riktigt god äppelmos. Och låt mig bara få skryta lite, de är nog den godaste äppelmosen jag ätit. Och folk frågar varför jag lägger ner tid och pengar när de snabbt går att köpa en burk. SMAKEN, mina vänner. Det är varför! Går inte ens att jämföra. Nå ja, här kommer receptet, tog knappt en timme och är definitivt värt de...ska nog gå och palla lite till äpplen i hennes trädgård. :)

Ingredienser:

2 kg äpplen
1 dl vatten
Ca 3 dl socker
2 krm askorbinsyra 
3 hela kanelstänger 

Tillagning:

  1. Skala äpplena och skär bort växtdelar eller stötta delar. Kärnhus kan vara kvar eller så tar du bort dem direkt.
  2. Dela äpplena i klyftor och lägg i en stor kastrull tillsammans med lite vatten.
  3. Koka äpplena med lock i cirka tio minuter.
  4. Passera äpplena genom en potatispress eller mosa med potatisstöt, stavmixer, matberedare eller elvisp.
  5. Sila eller passera ev. genom ex. ett durkslag så att kärnorna försvinner.
  6. Lägg äppelmoset i en kastrull.
  7. Tillsätt socker enligt tycke och rör ut, värm och låt sockret lösas upp.
  8. Ta upp några msk mos i ett glas och blanda ut askorbinsyran. Rör sedan ut moset med askorbinsyra i äppelmoset i kastrullen.
  9. Nu är moset klart att användas om du fyller det i burkar, lägg i en kanelstång i varje burk och förvara i kylen eller i fryspåsar i frysen.
  10. Konserverat äppelmos: Ska du spara äppelmoset länge i ex. källaren så kan du koka in och konservera äppelmoset. Fyll de steriliserade burkarna till 2 cm från kanten.
  11. Skruva på locken löst och ställ dem i en kastrull, fyll på med vatten (vid sidan av burkarna) till 3/4 av burkarnas höjd. För att undvika konstigheter med luftbubblor mellan kastrullbotten och burkarna kan man lägga en handduk i botten. Låt vattnet sjuda upp och håll vattnet sjudande (90 grader) i 20 minuter. Locken ska då sugas fast. De som inte gjort det kan antingen sjudas om eller ätas upp direkt som färskvara.
Jag konserverade mina..
Äpple, päpple, pirum, parum...som tanten sa..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar