Summa sidvisningar

lördag 14 juni 2014

Rabarbersaft

Ja jag vet, en dille på att göra egen saft. Men det slår ju all köpesaft man kan köpa. OCH är en perfekt gåva att ta med till de som inte vill vara tråkiga och ge en blomma. ;) heehe
Testade nu att göra rabarber saft när jag fick 2 kg rabarber av min pojkväns far. Den blev jättegod!

Gör så här:
1,5 kg rabarber
3 citroner
2 liter vatten
ca 1 kg socker

Skölj och dela rabarbern i små bitar. Skiva citronerna och lägg allt i en bunke. Koka vattnet och häll över. Lägg en bakduk över och låt stå svalt minst ett dygn (min stod 2 dygn). 
Häll sen genom en silduk, tryck inte på rabarben då den kan bli besk. Koka sen upp saften med sockret i ca 10 min. Skölj 2-3 glasflaskor med varmt vatten och tappa sen upp saften i flaskorna.
Ställ svalt.
Klart!
MMMMMMmm.. som tanten sa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar