Summa sidvisningar

fredag 17 januari 2014

Rädda våra svenska bönder

Som modern tant så tycker jag det är viktigt att man tänker på vad man gör för miljön. Jag är absolut inte någon miljöextremist eller överdriven. Men även jag har börjat tänka mig för. Tidigare tittade jag alltid på prislappen. Det gör jag inte nu. Min vän Sofie arbetar som mjölkbonde och när hon fick se att jag inhandlat tysk grädde fick jag mig en utskällning. "det är sådana som du som gör att jag snart inte har ett jobb". Kanske låter överdramatiskt, men hon har helt rätt. Jag tog det billigare alternativet. Men det skiljde bara 2 kr. Och tro mig ibland kan de 2 kr göra skillnad. Men för mig gör det egentligen inte det. Jag har råd. Och varför ska jag då inte stödja svenska bönder och minska miljöutsläppen i världen. Allt fler bönder i Sverige måste sluta sina produktioner pga de stora konkurrenterna. Därför ville jag börja göra skillnad. För min vän, för alla svenska bönder som slås mot matjättarna utomlands och för miljön. 
Och jag började smått. Ganska enkelt att byta lätta mot Bregott, Margarin mot Smör. Visst var det en skillnad i priset. Men tro det eller ej, det var en stor skillnad i smaken med. Smör smakar mycket bättre än margarin. Och att veta hur fruktansvärd margarinproduktionen är gör valet mycket enklare. 

Nu har jag tagit nästa steg. Bara ekologiska frukter/grönsaker. I den mån de finns så klart. 
Jag har även börjat kolla upp gårdsbutiker. Inte visste jag att det finns 4 gårdsbutiker inom en mil från mitt hem. Där de producerar, grönsaker/frukt, getost, kött och fisk. Det är ju fantastiskt. Och helt ärligt så är priserna inte alls så dyra som jag trodde de skulle vara. 

Jag har nu börjat min resa med att vara mer medveten. Jag vill stå upp för Sveriges bönder. Jag tycker alla borde det. 
Men börja smått, ta en sak i taget. 
Eko..eko...ekooo som tanten sa.

1 kommentar:

  1. Det ska finnas 16 gårdsbutiker och kaffer i Habo kommun. Behöver du tips fråga mig =0) Bra inlägg föresten!

    SvaraRadera