Summa sidvisningar

torsdag 15 augusti 2013

Röda vinbär

Hej hej!
Idag har jag varit duktig. Jag frågade på Facebook om det var någon som hade lite bär till övers och som inte blir plockade så kunde jag få ta dom. Och en tjej hörde av sig och hade jättemycket röda vinbär som jag gärna fick plocka. Så jag åkte ut till henne och plockade en timme.
Fick ihop nio liter vinbär. Har tänkt att inviga min saftmaja, jag har haft den i snart ett år men har fortfarande inte testat den. så nästa vecka ska den invigas. Hoppas jag gör rätt bara. :D
När jag sen kom hem gjorde rensade jag bären på min nya ränsbricka som jag fyndade på loppisen förrförra veckan. Frös in nästan allt så jag kan koka saft på det. Men måste bara fixa glasflaskor så jag kan tappa upp saften i något. Sen jobbar jag nu fem nätter så gör det när jag är ledig igen. :D
Men gjorde en halv liter rårörda vinbär. Tog samma recept som lingonsylten men inget vatten då vinbär är så vattniga i sig själva. 
Så endast 1 dl socker+ 1/2 liter röda vinbär. Kokas upp i ca 15 min. Häll sedan upp det i en glasburk och njut. Tänk bara på att vinbären är mycket surare än lingonen så en del vill ha mer socker i. Själv gillar jag syran och nöjer mig med 1 dl. 

Hej svejs som tanten sa...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar