Summa sidvisningar

söndag 4 augusti 2013

Lingosylt

Förra året hjälpte jag mamma och mormor att plocka lingon. Kommer inte ihåg hur mycket vi fick ihop men men brukar bli ca 100 liter. Jag fick med mig 20 liter hem i alla fall. Jag har ju alltid Lingonsylt på gröten.
Men brukar alltid köpa den. Nu fick jag det förklarat att det tydligen är superlätt och snabbt att göra egen. Så provade och det var verkligen enkelt. 
Har alltid ca 3/4 L med lingon frysta i påsar. Då passar de perfekt i en gammal syltburk. sen kokar man bara lingonen tillsammans med 2 1/2 dl vatten och 3 dl socker i ca 15 min. Nu har jag alltid hemmagjord lingonsylt som jag själv plockat. :D 
Idag gick min sista påse åt. Så snart måste jag ut och plocka igen, dock har de ju varit varmt så det är inte säkert det finns så mycket. men man få väl se.
Var på loppis igår med min mamma, syster och faster med man. Och hittade en lingon-ripa (som man plockar lingon med). Hade ju inte det, har alltid lånat mammas. Sen hittade jag en gammal hederlig rens-bricka i trä! blev jätteglad!! 
Så här ska nu plockas lingon! :D Min faster tycker det är kul att jag blev så exalterad och frågade skämtsamt om jag inte skulle köpa en saftmaja. Svarade då att jag redan hade en. :D haha. då blev hon lite förvånad. jaja



Hej svejs som tanten sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar