Summa sidvisningar

tisdag 27 augusti 2013

Koka saft!

Oj oj oj, nu har jag äntligen gjort en massa saft! Jag har ju tänkt använda min saftmaja hur länge som helst men har inte fått tummen ur. Men nu i söndags blev det av. Så jag tog fram mina nio liter röda vinbär och mina nio liter svarta vinbär. 

Saftmaja
Började med att sätta ihop min saftmaja, man vill ju inte göra fel. :D 
Började först med att ta totalt 3 kg bär. (lika mycket av svarta/röda). Hällde det i saftmajans bärsil. Varvade bären med socker. Det går åt 6 dl socker/kg bär. Så hällde i 18 dl socker. 
Fyllde sen nedersta delen med vatten och satte på plattan på högsta effekt. Det måste koka hela tiden. Vattnet ångas upp och gör att saften bildas. Efter ca 40 min tog jag av saftmajan från plattan.
Tog sen 2 krm natriumbensoat och blandade ut med lite av saften och sen hällde det i resten av saften. (natriumbensoaten är till för att saften inte ska jäsa.)
Sen tog slangen och tappade upp på flaskorna jag hade. Det var jättesmidigt, dock tog det lång tid att bara göra rent alla delar igen. 

Saftduk
Så ville testa att göra med saftduken. Där fick jag först koka 3 kg bär med 5 dl vatten i ca 10 min så bären har saftat till sig och använde en potatis stöt och mosade bären lite. Hällde sen bär-blandningen i saft-silen och fick rinna av i ca 20 min. Sen tog man saften och hällde i en gryta. Kokade upp saften, tog av grytan och hällde i 18 dl socker. Kokade upp igen. Tog sen 2 krm natriumbensoat och blandade ut med lite av saften och sen hällde det i resten av saften. (natriumbensoaten är till för att saften inte ska jäsa.) Hällde sen upp saften på flaskor. 
Testade även att tillsätta vaniljstänger i en sats med bara röda vinbär. Blev jättegott.


Resultatet blev  9 liter röd/svart vinbärssaft. Och 5 liter rödvinbärssaft med smaksatt vanilj. helt okej. 

Svart vinbärsgelé 
Testade också att göra svart vinbärs gelé. Då gör man nästan likadant men efter att du silat av saften och hällt i den i grytan så tillsätter du 9 dl socker/kg bär. Det är för att gelén ska stelna. 
Häll upp i en torr varm burk.

Sipp o hej som tanten sa....




2 kommentarer:

  1. Vilken föredrog du? Saftmajan eller silduk?

    SvaraRadera
  2. Silduken, saften blev mer koncentrerad och man hade inte lika mycket att diska. //Tanten

    SvaraRadera